SpaceShipTwo

ПРЕЗ ТАЗИ ГОДИНА ВСЕКИ МОЖЕ ДА СТАНЕ КОСМИЧЕСКИ ТУРИСТ СРЕЩУ 200 ХИЛ. ДОЛАРА…

 

През тази година всеки може да стане космически турист срещу 200 хил. долара…
На 22.10.2010 г. беше направена още една стъпка към осъществяване на първия комерсиален космически полет в света: в присъствието на американски космонавти и на губернатора на Ню Мексико водещият ум на Virgin Galactic Ричард Брансън откри пистата за кацане на първия частен космодрум.

 

В началото на ХХІ в. частните космически полети търпят главозамайващо развитие. При жестока конкуренция компанията Scaled Composites, ръководена от инж. Бърт Рутън, спечели наградата Ансари Х на стойност 10 млн. долара. Тя се дава на екипа, който успее да се издигне на височина поне 100 км със собственоръчно произведен летателен апарат и да повтори постижението в рамките на две седмици. Успехът на SpaceShipOne през 2004 г. донесе сериозни приходи на частната космическа промишленост. НАСА сключи договори с две американски частни предприятия, Orbital Sciences и Space Exploration Technologies, за да може да използва тяхното космическо оборудване през второто десетилетие на ХХІ в. Калифорнийската компания XCOR Aerospace проведе успешни тестове на двигателя на суборбиталния кораб „Линкс“. Междувременно агенцията RocketShip Tours обяви за продан билетите за борда на „Линкс“ на цена 95 хил. долара. Още през 2006 и 2007 г. Bigelow Aerospace изградиха по една космическа станция. Компанията планира изграждането и на по-големи устройства, предназначени за превоз на хора, и неотдавна сключи договор за сътрудничество с руското предприятие „Енергия“. Според анализ на сайта space.com бъдещето на космическите технологии е обнадеждаващо въпреки затрудненията, причинени от световната икономическа криза. През лятото на 2007 г. компанията Northrop Grumman, известна с построяването на лунен модул за програмата Аполо, изкупи акциите на Scaled Composites и заедно с Virgin Galactic се зае с планирането на SpaceShipTwo, с който да пътуват космически туристи. През януари 2008 г. в Американския природонаучен музей Ричард Брансън представи макетите на летателните апарати WhiteKnightTwo – космически самолет и носеща платформа. Плановете представляват разработка на прочутия SpaceShipOne на Бърт Рутън, изпълнението също е подобно. SpaceShipTwo също излита с помощта на носеща платформа. На височина 15 км той започва да се издига чрез собствените си четири двигателя, достигайки височина 100-120 км. Този космически самолет има обща дължина на крилата 42 м, управлява се от двама пилоти и може да превозва шестима пасажери, които за 5-6 мин. ще попаднат в състояние на безтегловност. Цената на един билет е 200 хил. долара. Според съобщение на Virgin Galactic до момента над 370 души са запазили места на борда, а приходите са над 50 млн. долара.
Първият екземпляр от серията WhiteKnightTwo излезе от хангара на 28.07.2008 г., за да бъде представен на гостите и журналистите. Построяването на самолета, изграден от въглеродно-влакнести композити и снабден с четири двигателя, е предшествано от компютърни аеродинамични тестове. Това е четиридесетият летателен апарат, произведен от Scaled Composites. След тестовете на земя WhiteKnightTwo трябва да се издигне поне 40 пъти, за да е готов за космически полет.
Първият самолет от серията WhiteKnightTwo излита за първи път на 21.12.2008 г. от летище в пустинята Мохаве в Калифорния, където и каца. Полетите на SpaceShipTwo, планирани за 2010 г., бяха отложени. Самолетът излиза от цеховете на Scaled Composites година след дебюта на WhiteKnightTwo и извършва първия си полет на 07.12.2008 г., отново в пустинята Мохаве. Завършеният вариант е изпитан за първи път на 22.03.2010 г. Полетът продължава 2 ч. и 54 мин и е напълно успешен.

This entry was posted in Future Explorer. Bookmark the permalink.

Leave a Reply