Най-шантавият начин да надвиете умората

Скорошно проучване показва, че умственото напрежение може значително да подобри физическата издръжливост

 

 

В доскоро поверително изследване, подпомогнато от Министерството на отбраната във Великобритания, учените откриват нещо забележително: можете да пожънете забележителен успех само като промените възприятието си за положените от вас усилия и това не се отнася единствено за спортистите, а за всеки човек!

 

Доскоро учените, а и спортистите смятаха, чеза да увеличите издръжливостта си, трябва да разчитате чисто физически сили – по-дълги тренировки, по-бързо бягане или по-високо скачане. През последните години изследователите се обръщат към умствения комонент на тренировките – как представите ни могат да повишат резултатите. Но досега малцина бяха проучвали как умственото напрежение може да доведе до адаптация, подобна на физическото усилие.

 

В изследване, проведено от Министерството на отбраната, 35 войници карали велоаргометър три пъти седмично с еднаква продължителност и скорост, съобразена със собственото им средно физическо състояние. Заедно с упражненията на тялото на половината войници била дадена и умствена задача – докато въртели педалите, те трябвало да следят комбинация от букви на екрана на компютър и да кликват само когато определено съчетание се появяло.

 

В края на 12-седмичния експеримент и двете групи показвали сходно увеличение на максималната кислородна консумация – общ индикатор на доброто физическо състояние.  Това не е изненадващо при положение, че физическото усилие и в двата случая е било еднакво. Обаче когато се стигнало до тестване на времето за изтощение, където се полагат максимални усилия възможно най-дълго, резултатите били различни.

 

Групата, тренирала без умствените упражнения, подобрила издръжливостта си с впечатляващите 42%. Войниците, които трябвало да кликват на комбинацията от букви по време на тренировките, обаче се изморявали със 126% по-бавно от преди.

 

 

Причината за това е, че войниците, които предизвикали и умствените си способности, групата, „тренираща издръжливостта на мозъка“, всъщност се упражнявали да полагат по-големи усилия, така че когато когнитивната задача е била премахната, напрежението спаднало, обяснява д-р Самуел Маркора, експерт в областта на издръжливостта, който ръководел изследването. Това, което се случвало в главите на втората група, било засилване на предния сингуларен кортекс – частта от мозъка, свързана с възприятието за напрежение. „Когато заздравите връзки в тази част от мозъка и се увеличават възможностите ви за пологане на повече усилие“, казва Маркора.

 

Добрата новина е, че за да подобрите представянето си, не е задължително да четете латински или да следвате поток от букви на компютърния екран, докато тренирате. Просто се съсредоточете върху съдържателна статия като тази или някоя научна аудио книга вместо да се отнасяте в безмисловни тренировки. Новината е страхотна за заетите атлети, които могат да преглеждат предстоящата си презентация, докато бягат на пътеката, и това всъщност да има благоприятен ефект върху физическото им състояние. Все пак специалистите препоръчват подобни умствено-физически упражнения само ако напрежението над тялото не е твърде голямо; в противен случай любимото ви стимулиращо музикално парче е по-добрият избор.

 

 

Текст: Диляна Георгиева

Източник: http://www.outsideonline.com/fitness/bodywork/the-fit-list/Train-Your-Brain-to-Feel-Less-Fatigued.html

This entry was posted in Active Explorer, News Explorer. Bookmark the permalink.

Leave a Reply