10-те най-важни планинарски съвета

Дженифър Дейвидс държи рекорда за най-скоростен преход по пътеката на Апалачите – постижение, което й донесе титлата „Авантюрист на годината” за 2012.

 

Ето и как да подходим умно, да се чувстваме в безопасност и да се насладим максимално на похода си.


1. Изпробвайте предварително раницата и обувките си.


Двата елемента от екипировката ви, които могат да причинят най-голямо неудобство, са раницата и обувките, тъй като с тях сте в непосредствен контакт през целия ден. Не чакайте до първия си продължителен преход, за да ги изпробвате. Когато си купувате нов чифт обувки, попитайте в магазина каква е политиката им за връщане. Обяснете им, че възнамерявате първо да тествате екипировката си (т.е. еднодневен поход в околностите), за да се уверите, че ви е удобна.


2. Нека мобилният телефон ви е от полза, не в тежест.


Мобилният телефон е страхотна част от екипировката. Днес повечето смартфони включват фенерче, приложение с компас, джипиес и прочие. Но пък телефоните често нямат обхват в отдалечените кътчета на планината, могат да се счупят или батерията им да падне (дори и когато не са включени). Използвайте телефона си като спасителен пояс, а не като основно средство за помощ по време на пътешествието. Иначе го дръжте изключен. И ако наистина възнамерявате да използвате телефона си за цели, различни от спешните случаи, вземете си допълнителна батерия.

 

3. Винаги носете повече храна.


Наличието на още храна НИКОГА не е лоша идея. Ако денят е хубав, малко провизии отгоре могат да ви позволят спонтанно да удължите прехода си. Ако времето е наистина ужасно, допълнителната храна може да ви сгрее и зареди с енергия. Изгубите ли се, достатъчното запаси ще успокоят нервната ви система и ще ви помогнат да се върнете на пътеката, без да усещате глад. А дори и да не оползотворите допълнителния багаж, ще можете да ощастливите някой другар планинар.

 

4. Учете се от грешките на другите, за да намалите своите.


Малко проучване може да подобри планинарските ви умения и знания, преди дори да сте потеглили. В днешно време начинаещите могат да се възползват от безбройни източници, а най-хубавото е, че по-голямата част от тази мъдрост е достъпна безплатно. Препоръчвам ви да започнете с приключенския сайт на Нешънъл Джиографик, планинарските книги в библиотеката или като се присъедините към местния туристически клуб.

 

5. Помнете, че времето в планината е променливо.


Никога не преценявайте екипировката си според метеорологичните условия пред входната ви врата. Времето в планината е променливо. Често хипотермията е по-голяма заплаха през лятото,отколкото през зимата, защото планинарите тръгват неподготвени за суровите условия. Винаги си носете връхна дреха. Никога не знаете кога този горещ, влажен летен ден ще се превърне в гръмотевична буря с градушка с размерите на топка за голф.

 

6. Направете прехода си личен.


За да засилите връзката си с природата, намерете начин да впишете страничните си интереси в планинското ви приключение. Ако харесвате четенето, вземете си книга.Ако обичате да пишете, носете си дневник. Ако готвенето ви е страст, тогава отделете време да изсушите малко храна, преди да потеглите. Сръчни сте? Направете си сами част от екипировката. Снимате? Вземете си добър фотоапарат. А може би рисувате? Носете си скицник. Интересувате се от ботаника? Включете книга за разпознаване на растенията в багажа си. Предпочитате птици? Бинокъл. По дефиниция походът е просто вървене сред природата, но може да се превърне в нещо много повече!

 

7. Влезте във форма преди тръгване.


Да сте във форма, преди да потеглите, не само ще направи преживяването ви по-приятно, но може и да намали риска от наранявания. Тренировките са лесни. Всяко аеробно натоварване може да ви подготви. Както и простата разходка в квартала (особено ако включите изкачвания или стълби). По-енергичните упражнения и йогата могат да ви помогнат за повече сила и баланс.

 

8. Няколко грама могат да спасят живот.

 

Аз съм голям привърженик на лекия и възможно най-компактен багаж в планината, поради което СТРАШНО ми допада идеята, че мога да спася нечий живот само с няколко грама тежест. Носенето на лека свирка и няколко сухи кибритени клечки може сериозно да промени положението при спасителна акция. Огънят ще ви подсигури топлина, светлина и удобство, а три подсвирвания със свирката ще покажат на другите, че имате нужда от помощ.

 

9. Оставете маршрута си на някого у дома.


Ако филмът „127 часа”[1] ни е научил на нещо, то е ВИНАГИ да осведомяваме някого къде отиваме. Дори и да не планирате да минавате през гъсталаците, все пак трябва да кажете на някого приблизителния район, който ще обикаляте. Трябва да си предвидите време за отклонения. Вместо да определяте точен час, когато очаквате да се приберете, оставете си вратичка за допълнително разглеждане, изкълчено коляно или грешна отбивка. Имате нужда от малко свобода, без да карате приятелите си да се побъркват от притеснение.

 

10. Обмислете обучение за първа помощ сред природата.


Подобен курс не само може да ви помогне да овладеете и лекувате собственото си неразположение в планината, но също така може и да ви даде знанията и уменията как да спасите нечий живот. Тези курсове са на достъпни цени и могат да бъдат завършени за седмица. Когато сте в дълбините на природата, знанието винаги е НАЙ-ДОБРАТА част от комплекта ви за безопасност.

 

 

Текст: Диляна Георгиева
Източник: adventureblog.nationalgeographic.com

[1] Филмът проследява истинската история на Арън Ралстън, който по време на прехода си в каньона Блу Джон бива заклещен между скалите. В продължение на пет дни планинарят се опитва да се освободи, докато накрая успява да счупи собствената си ръка – б. а.

 

This entry was posted in Frontbox. Bookmark the permalink.

Leave a Reply